Preguntes freqüents

En aquest espai responem algunes preguntes freqüents que ens acostumen a fer les famílies a la Jornada de Portes Obertes. Sinó trobes resposta a la teva pregunta escriu-nos a escolaxirinacs@escolaxirinacs.cat

Quantes places oferiu de cara el curs 2022-2023?

El curs vinent l’escola atendrà infants de P3, P4, P5, 1r, 2n i 3r. Les places vacants previstes es detallen a continuació:

P3: 42 places, 8 d’elles reservades per infants amb NESE. De les vacants preveiem que se’n ocuparan 20 amb infants que tenen germans/es al centre.

P4, P5, 2n i 3r: En aquests moments, sense vacants.

1r: En aquests moments, 1 plaça.

Sobre la ubicació de l’escola i obres d’ampliació

Actualment l’escola està ubicada de manera provisional a la cruïlla del c/Entença i c/Rosselló.  En l’emplaçament actual, l’escola pot créixer fins a 6è de Primària.  Durant les obres de l’edifici definitiu no ens caldrà canviar d’ubicació.  Per la informació que tenim fins ara del CEB sembla ser que la ubicació definitiva serà dins el recinte de La Model.

Com organitzeu l’adaptació de P3?

El període de familiarització és un procés complex en el qual infants, famílies i mestres ens anem coneixent i ens vinculem. Aquest procés de presa de contacte basat en la presència, el respecte i la confiança, és el punt de partida del camí que compartirem durant uns anys a l’escola.

Per tal que aquest procés sigui el més dolç possible us recomanem, que en la mesura del possible, compartiu els primers dies i/o setmanes amb els vostres fills i filles acompanyant-los i estant a les aules amb ells i elles fins que s’hi sentin més còmodes i segurs. D’alguna manera sou vosaltres qui ens feu l’encàrrec de cuidar-los i acompanyar-los en el seu creixement i és per això que creiem important que vosaltres hi sigueu i ens feu aquest traspàs respectant el seu procés individual d’incorporació a l’escola.

Tingueu en compte que l’adaptació és un procés llarg i personal i que no hi ha un temps ajustat vàlid per tothom. Cada família i infant ho viurà a la seva manera tenint en compte que és un moment de crisi, de canvi i per tant és un procés intens emocionalment, tant per petits com per grans.

Separeu els bessons a l’hora de fer els grups-aula?

No tenim un criteri fix en aquest sentit i comentarem amb cada família cada cas per valorar conjuntament si és convenient separar o agrupar als germans bessons a l’hora de formar els grups aula.

Bolquers, xumets….

Entenem que cada infant té un ritme de desenvolupament i unes circumstàncies vitals diferents que el fan tenir una evolució pròpia en aquests aspectes. Des de l’escola respectem la necessitat de portar bolquers i/o xumet sempre i quan neixi de la necessitat de l’infant i no de la de l’adult. A la vegada anirem establint amb vosaltres pautes d’actuació conjunta per acompanyar el control d’esfínters i si és el cas el deixar el xumet.

Quota escolar, quant és i a què es destina?

Tenint en compte que el Departament d’Educació no sufraga el 100% del cost de l’educació d’un infant a l’escola pública demanem que cada família faci una aportació anual de 240 euros fraccionats en dos terminis, un al setembre i l’altre al febrer.

Amb aquests diners abastim tot el material didàctic i fungible els Espais d’aprenentatge i les aules, així com les sortides de tot el curs (activitats + transport).  Inclou tot allò que els infants necessiten per aprendre.

Aquesta quota està en procés de revisió amb la voluntat de reduir-la. En cap cas, la matrícula al centre està condicionada pel pagament o no de la quota de material escolar.

Quan introduïu l’anglès?

La llengua vehicular de l’escola és el català. Així mateix respectem la diversitat lingüística dels infants i l’acollim fent-la present a través de contes, cançons, cantarelles, etc…

En base al currículum de Primària, a partir de 1r dediquem sessions setmanals d’ensenyament de l’anglès com a llengua estrangera de manera oral, lúdica i globalitzada (com fem amb totes les altres àrees).

Com utilitzeu les noves tecnologies?

Vivim envoltats de tecnologia i l’escola no pot donar l’esquena a aquesta realitat però aquest aprenentatge també es realitza de manera globalitzada entenent que els dispositius que utilitzem estan al servei de l’aprenentatge dels infants i els adults de l’escola. Farem servir portàtils, projectors o altres aparells cada cop que els necessitem per alguna raó i és així com al llarg de l’escolarització aprendrem a fer-ne un ús crític i responsable.

Feu colònies?

Si, creiem que tenen molt de valor per al desenvolupament de l’autonomia, la seguretat i les relacions socials dels nens i nenes i en fem a partir de 1r de primària.  Pensem que és en aquest moment en el qual els infants ja són capaços de sostenir la separació de la família i gaudir plenament d’aquesta experiència.

I piscina?

Els infants de 1r de Primària participen en el programa Jo nedo, un projecte creat i subvencionat per l’Ajuntament de Barcelona. Setmanalment i dins l’horari lectiu assisteixen al Poliesportiu Joan Miró acompanyats per les seves mestres referents.

Celebreu les festes tradicionals a l’escola?

Dins l’horari lectiu fugim d’actes multitudinaris com festivals o rues on els infants es mostren als adults i no sempre generen benestar. Estem en procés de reflexió i cercant formats més respectuosos amb la infància.

D’altra banda sí que ens sembla important trobar-nos com a comunitat educativa per celebrar allò que ens uneix. Per això tenim una Comissió Mixta formada per famílies i mestres que s’encarrega de reflexionar sobre les festes i organitzar-les. Anualment celebrem la festa Xirinacs al carrer, oberta al barri.

Sobre: Menjador, Extraescolars, Casal i Acollida